Jdi na obsah Jdi na menu
 


Betonová linie v Jestřebích horách 2019

31. 10. 2019

Betonová linie v Jestřebích horách 2019

 

trasa: Rtyně - Odolov - Chlívce - Hronov

objekty:

TO: T-S 26 Nad rybníkem; T-S 25 U cesty; T-S 20 Na plání; T-S 19 Turov

LO: F2/57/A-160; F2/232/A-140Z; F2/58/A-160; F2/72/A-160Z; F2/73/A-160Z; F2/74/A-160Z (zničený); F2/75/A-160Z (zničený)

 

   Na cestu jsme vyrazili ve dvou od železniční stanice Rtyně v Podkrkonoší. Les krásně voněl houbami a hemžil se jejich sběrači, ale my jsme tentokrát šli po bunkrech. A že jich v této oblasti je a hlavně jsou zachovalé, protože jsme se pohybovali především po území připojeném k Říši po Mnichovském diktátu - nepřesně Sudety. Cesta byla mokrá a furt do kopce. Asi po 2 km jsme došli do Odolova, který je kromě bunkrologů obýván ještě navíc vězni a jejich "služebnictvem". 

   Hned za vesnicí jsme narazili na první krásně zachovalé "Áčko" 160. Kolem dalšího jsme došli k pěchotnímu srubu T-S 26, kde jsme počkali na průvodce a rádi se podívali na krátkou ale zajímavou prohlídku. V bunkrech totiž naštěstí v naprosté většině provázejí nadšenci, kteří o tom vědí všechno a jako na některých turisticky oblíbených zámcích a hradech studentíci na brigádě, kteří papouškují, co se naučili nazpaměť a nelze se jich na nic zeptat - samozřejmě až na některé čestné výjimky, které se o to zajímají a vědí.

   Po linii jsme pokračovali dál na Kryštofovy kameny, což je skalní útvar asi 660 m n. m. Prošli jsme kolem T-S 25 U cesty, kde se dá po domluvě i přespat. Cesta podél řopíků příjemně utíkala a poté, co jsme prošli osadu Chlívce jsme zamířili k Hronovu. Po cestě ještě byly další objekty typu A, tentokrát většinou zesílené a mezi pěchotními sruby T-S 20 Na pláni a T-S 19 Turov jsme přešli bývalou protektorátní hranici. To lze poznat poměrně snadno, protože Němci se i po okupaci a vzniku Protektorátu Čechy a Morava báli povstání, tak objekty lehkého opevnění v rámci možností odstřelili, aby nemohli být použity proti nim. Když trochu odbočím z trutnovské oblasti, tak objekty LO i těžké pěchotní sruby nakonec v bojích použity byly. Paradoxně na straně 3. říše v bojích na Ostravsku a Opavsku, kde se bránily před postupující Rudou armádou. 

   Po asi 15 kilometrech v nohách jsme skončili v Hronově na vlakovém nádraží. Tím jsem si zase prošel další kus, který mi chyběl.

 

Odkazy:

Kompletní fotogalerie: https://www.zonerama.com/Tessy/Album/5536136

Mapa opevnění - šikovná pomůcka prakticky všech objektů LO i TO i s palebnými vějíři: https://mapa.opevneni.cz/

T-S 26 Nad rybníkem: https://www.t-s26.cz/ , zde je možno dojednat i nocleh na T-S 25

T-S 20 Na pláni: https://www.ts20.cz/

T-S 19 Turov: https://www.t-s19.cz/

Jinak informace sbírám a hledám inspiraci též na: https://www.bunkry.cz/

Kousek od Rtyně je na nádraží v Malých Svatoňovicích též muzeum vojenství. Pozor: Všechny zde uvedené objekty a muzeum jsou sice přístupné, mimo objektů LO, ale je nutné se předem informovat a raději i domluvit na prohlídku. Jde o sezónní a spíše víkendové záležitosti.

 

 

 

Náhledy fotografií ze složky Jestřebí hory 2019, opevněná linie

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář