Jdi na obsah Jdi na menu
 


Baltic tour 2023

Plán zopakovat si návštěvu Gdańsku, Gdynie a okolí se objevil tak trochu jako náhrada, když jsme s kamarádem Mirkem a jeho přítelkyní Anetou zjistili, že časově bychom nezvládli polsko-německé pohraničí a ostrovy Wolin a Usedom/Uznam. Nicméně i v oblasti východního pobřeží Baltu jsme měli jisté mezery z předchozího roku, šli jsme do toho. Tak se stalo, že jsme jednoho květnového čtvrtečního večera vyrazili autem do Kłodzka na noční vlak mířící k Baltu. Výlet byl zamýšlený za historií, podívat se a zároveň i něco ochutnat, jak k jídlu, tak k pití. Proto zde najdete více komentářů k hospodám, pivovarům a jídlu. 

Fotky v lepší kvalitě než v článku najdete ve fotogalerii a v odkazech na Zoneramu pod článkem.

346941326_1297568977506700_308579527708198811_n.jpg

Večerní Wroclaw Glowny

Vzhledem k dvouhodinové pauze ve Wrocławi jsme stihli navštívit jednu z místních vyhlášených pivnic na náměstí Rynek, které je vlastně úplným centrem města. Ono celkově město Wrocław stojí za návštěvu a asi to není úplně záležitost na jeden den. Ale to snad někdy příště.

346615099_261572186321308_8814168565120546548_n.jpg

Piviště před cestou

Cesta z Wrocławi na konečnou do Gdynie nočním expresem trvala něco přes pět hodin. Celkově hodnotím polské dálkové vlaky společnosti PKP Intercity dosti pozitivně. Jenom je potřeba myslet minimálně na dvě věci - u dálkových vlaků nelze jet na stojáka a jsou povinně místenkové (obecně platí pro vlaky společnosti PKP Intercity zajišťující v Polsku téměř veškerou dálkovou vnitrostátní dopravu), v sezoně na atraktivních tratích je nutné zajistit si jízdenku i několik týdnů předem, jinak budete na nejbližší stanici "vystoupeni" z vlaku. Tou druhou je přísný zákaz alkoholu ve vlacích mimo jídelní vůz. Ceny dálkových vlaků kategorie TLK (slušný vnitrostátní expres) jsou oproti většině spojů v ČR výrazně levnější. 

346653196_738727621379011_87937136322815970_n.jpg

Odjezd k moři

Tak jsme nocí projeli Polskem asi 600 km a v šest ráno vystoupili na Gdynia Glowna, odkud jsme měli ubytování asi 5 minut vzdálené. Jelikož se povedlo dohodnout možnost check-in už ráno, tak jsme si mohli dát malý oddych a v devět jsme vyrazili v klidu vycházkovým tempem do přístavu, kde nás již čekal katamaran Agáta, který nás odvezl do městečka Hel. 

345620988_675156277685580_2559852758391795326_n.jpg

Na lodi Agat

Hel je městečko a přímořské letovisko na stejnojmenném poloostrově - kose. O poloostrovu samotném se zmíním později.

347248117_637901191074765_4163005020426362881_n.jpg

Medikamenty proti mořské nemoci :-)

Samo město Hel má necelé 4 000 obyvatel a rozkládá se na samotném konci Helské kosy na rozloze 22 km2. Z pohledu turistiky může nabídnout písčité pláže, pěkné okolí a ve městě spousty různých hospůdek, restaurací. Jsou zde muzea, fokárium a spousta pozůstatků opevnění pobřeží převážně z období před 2. světovou válkou. 

img_1784.jpg

Přístav Hel

Z muzeí jsme navštívili muzeum rybolovu - Muzeum rybolowstwa morskiego - které je umístěné v odsvěceném kostele ze 14. století a na jehož věži je umístěná rozhledna směrovaná na přístav a Pucký a Gdaňský záliv. Také z ní přehlédnete celé městečko se vším svým ruchem. Na otevřené moře z ní příliš rozhled není. V samotném muzeu jsou zajímavé exponáty o rybolovu od prehistorických dob po současnost, plánky, mapy vycpaniny apod. Pěkné je horní patro s prosklenou podlahou. Není to tedy jenom o rybolovu, ale i o životě a práci u moře. Kolem muzea jsou vystavené čluny - originály - v různém stavu a památník obětem moře.

img_1786.jpg

Helski Neptun i Muzeum rybolowstwa morkiego

Před muzeem je pěkná socha pána všech moří - Neptun Helski.  Odkaz na stránky muzea najdete pod článkem, stejně jako další užitečné odkazy a informace.

Zajímavé je místní fokárium. Co je fokárium? Akvárium pro ploutvonožce - tuleň je polsky foka. V polském Baltu se vyskytují 3 druhy tuleňů - tuleň obecný, tuleň kroužkovaný a největší, až 320 kg vážící tuleň kuželozubý. Výjimečně se v těchto částech moří objeví i jeden ze zástupců kytovců  - sviňucha obecná, polsky morświn - co to asi znamená wink 

img_1800.jpg

Z fokária

Fokárium spadá pod Univerzitu Gdańsk, ústav oceánografie a geografie a funguje i jako záchranná stanice pro tyto zajímavé a krásné savce ohrožené lidskou činností. 

Městečko Hel jakožto turistické letovisko a přímořské lázně není od věci poznat i z gastronomického hlediska. V restauracích narazíte na perfektně připravené ryby, ty Poláci umí a neošidí se. Komu nevoní ryby, může si dát samozřejmě cokoliv jiného a neprohloupí. Výborné čerstvě vyuzené ryby koupíte i v malých udírničkách po městě. 

img_1811.jpg

Přístav Hel z rozhledny v muzeu

Ještě zmíním takovou klasiku z turistických destinací. U přístavu a na promenádě najdete asi milion stánků s magnetkami, půllitry a plyšovými potvorami od krabů přes racky až po tuleně a velryby. No... Nekupte to, když je to takový sympatický kýč wink

Většina vojenských památek je na východ a severovýchod od města, dnes ukryté v borovém lesíku tolik typickém pro baltské pobřeží. Jedinou výjimkou je muzeum pobřežní obrany, kam jsme se však nedostali z časových důvodů.

345315751_738959661306482_787171738918580974_n.jpg

Halibut se šafránovým rizotem, sladkými fazolkami a limetkovým kaviárem - Hel, promenáda

img_1813.jpg

Hel - pláž k Puckému zálivu

V této části je i jedno z hlavních lákadel, Latarnia morska Hel - maják. Maják je 42 metrů vysoký, stále v provozu a je přístupný jako rozhledna po zaplacení vstupného. Je cihlové konstrukce z roku 1942. První zděný maják zde byl již roku 1806 a ještě předtím se zde nacházely tzv. blizy - ohniště a koše s roztopeným ohněm pro lodní navigaci - ty pravděpodobně již okolo 16. století. Dnešní světlo již není na řepkový olej, ale elektrické s frekvencí záblesk za deset sekund s dosahem cca 17 námořních mil - pravděpodobně. Hledal jsem v různých zdrojích, ale některé uvádí 17 námořních/nautických mil a některé také 17 mil, ale běžných. Asi mi nezbyde, než si jít zaplavat v noci do Baltu daleko od pobřeží, abych si to změřil sám laugh

img_1821.jpg

Latarnia morska Hel

A abychom se vrátili na zem k vojenství, tak v areálu je spousta bunkrů, které oficiálně přístupné nejsou, ale cedulka "Teren wojskowy - Wstep wzbronony" na rozvaleném plotu vypadá spíš jako "Vítáme vás" laugh Takže jsme navštívili radarovou věž a palpost pro cca 10 cm kanon. U něj se mi zatím nepodařilo zjistit přesný typ, ale zbraň - deaktivovaná - je stále vevnitř. Škoda, že jsme neměli čelovky. Lézt po žebřících v neznámém prostoru a svítit si mobilem není úplně můj šálek piva wink Minimálně jeden z palpostů (palebných pozic) je přístupný za poplatek. Po lese se dají nalézt Einmanbunkery (betonové kryty pro jednoho muže) a pozorovací věž chatrné konstrukce, na kterou by se samozřejmě lézt nemělo. Mě by tam nedostal nikdo, ale nebyl jsem tam jenom já. Jelikož nám zjevně přišlo líto, že nemáme písek v botách, vyrazili jsme si i na pláž, já i testovat teplotu jarního Baltu smiley

img_1826.jpg

Einmanbunker

img_1823.jpg

Radarová věž

A vracím se k poloostrovu Hel, jinak Helské kose, polsky Mierzeja Helska je asi 33 km dlouhá písečná kosa, začínající u města Wladyslawowo a končící městem Hel. V nejužším mistě u vesnice Chalupy má asi 150 m šířky, plocha celková je asi 32 km2. Odděluje Pucký záliv od Baltu. Vznikla cca před 300 lety, předtím zde byly jednotlivé ostrovy. Po celé délce vede železnice a silnice. 

mapa.jpg

Mapka Helské kosy - z mapy.cz

Co se týká dopravní dostupnosti Helu, tak si není na co stěžovat. Asi nejpohodlnější a nejrychlejší je plavba lodí. Pohodlné lodě z Gdynie - nejčastější, Gdaňsku a nejméně časté ze Sopotu mají jedinou nevýhodou a tou je oproti vlaku poněkud vyšší cena. Dále tam jezdí z Gdynie přímý vlak s frekvencí cca hodina až hodina a půl a dá se tam v turistické sezoně dojet přímým vlakem z České Republiky. Dále je možnost autobusu, ale poté, co na "přátelské doporučení" církve byla zrušena linka 666, to už nemá šťávu devil Vlak i autobus jsou pomalejší, protože samotná Helská kosa je dlouhá cca 33 km a k tomu je nutné připočítat dalších asi 50 km po pevnině - počítáno z Gdynie. Loď má trasu asi 19 km. 

A jsme ve Gdyni, kde nám zbyl čas na večerní procházku po městě, návštěvu pláže a místního pivovaru. 

A jsme v pivovaru Port Gdynia. Co k němu říct? Pivo dost dobré, to hodnotím velmi pozitivně, prostředí na můj vkus až moc modernistické, ale prosklené s krásným výhledem na pláž. Obsluha... Kapitola sama pro sebe, i když jsme se s podobným jednáním setkali v Polsku vícekrát. Usadí vás, ochota, za chvilku máte objednáno, nečekáte. Když si chcete dát další drink, čekáte... a čekáte... Až vás to přestane bavit, zaplatíte na groš přesně, ani náznak spropitného, protože si ho nezaslouží a znechuceně odcházíte. Ať si obsluha kecá, co chce. To mě hodně zklamalo. 

Stránky tohoto pivovaru najdete zde https://www.browarportgdynia.com/kopia-home . Je na pláži u námořního muzea, každý ať si udělá obrázek sám. Za mě a myslím, že i za zbytek party no a prostředníček nahoru sad

Do sobotního pozdního rána jsme se probudili s plánem návštěvy muzea 2. světové války v Gdańsku - Muzeum II Wojny Światowej. Takže ráno odchod na nádraží (asi 5 minut), nákup jízdenky na SKM.

img_1839.jpg

Jan III. Sobieski

SKM - PKP Szybka Kolej Miejska v Trójmiście je vlastně obdoba S-Bahnu v německy mluvících zemích. Jezdí na trase Grańsk Środmieście - Gdynia Glowna v taktu cca 10 minut ve špičce až 20 minut v okrajových časech a o víkendech. Většinou každý druhý vlak zajíží do stanice Wejherowo. Jízdenky fungují podobně jako v metru. Označíte před nástupem a kupujete je v různých verzích. Jednorázové až vícedenní s možností kombinace s MHD v daném městě. Faktem je, že na člověka dýchne historie, protože zde používané jednotky EN57 zvané Dřevolíno nepatří k zázrakům moderní techniky. Nicméně aspoň by tam mohlo být funkční WC, jinak se to nepohodlí dá chvíli přežít.

img_1856.jpg

Sv. Kateřina Gdańsk, interiér

V Gdańsku jsme po příjezdu navštívili turistické infocentrum pro jistotu, že nic z našeho plánu není zavřené - což stejně nakonec dopadlo jinak, ale to už byla maličkost. 

img_1842.jpg

Wielki mlyn - nyní muzeum jantaru

Tak jsme v Gdańsku postupně navštívili Kościół św. Katarzyny s vyhlídkovou věží a kryptou s přírodními mumiemi. Založený byl v první polovině 13. století a zajímavostí je, že mezi roky 1555 až 1945 byl protestantský. Více informací najdete na stránkách http://www.gdansk.karmelici.pl/ .

Před tímto kostelem přes ulici najdete historickou budovu Velkého mlýna, původně ze 14. století. Dnes v ní sídlí Muzeum Bursztynu - muzeum jantaru, na kterém tato oblast značně zbohatla. Zde jsme tedy nebyli, to se za víkend opravdu stihnout  nedá. Více naleznete na jejich stránkách https://muzeumgdansk.pl/oddzialy-muzeum/muzeum-bursztynu/ . 

Poté jsme vyrazili na nábřeží Staré Motlawy. Ta se vlévá do Martwe Wisly a dále do Baltu v oblasti Westerplatte. Zde funguje pravidelná lodní doprava mezi centrem města a Westerplatte, ale o tom najdete více v mém loňském článku https://tessy79.estranky.cz/clanky/cesty-zahranici/trip-do-trojmiasta.html . 

img_1853.jpg

Pila

Tím jsme se ocitli v centru města u náměstí Długi Targ, kde najdete starou radnici, Fontannu Neptuna a další památky úplného centra. Také je zde nesčetně restaurací, kaváren zvoucích k posezení jak uvnitř, tak na zahrádkách. Jenom, kdyby ti jejich naháněči nebyli tak vlezlí. Vesměs tedy nově postavené nebo zrekonstruované, protože Gdańsk to za 2. světové války odnesl téměř likvidací. 

img_1898.jpg

Lávka na Olowianke

A jak jsem se zmínil o staré radnici, tak v jejím sklepení najdete radniční pivovar s restaurací Piwnica Rajców - https://piwnicarajcowgdansk.pl/ . Za mě asi nejlepší restaurace ve městě, s dobrým pivem, jídlem a solidní obsluhou yes Za mě výborná rybí polévka a luxusní pirogi s kachním masem a brusinkovým přelivem.

 

345670664_627457099271419_1429124037843354642_n.jpg

Pirohy s kachním masem - Piwnica Rajców

A po obědě jsme se vydali k nábřeží, po kterém jsem došli k lodi Soldek, což je první velká námořní loď postavená v Polsku po válce. Je ukotvený na nábřeží Motlawy a funguje jako muzeum, jenže... Když jsme tam byli, tak ten víkend probíhala muzejní noc a loď měla odpoledne zavřeno a hosty přivítala až pozdě večer, což se nám ani malinko nehodilo. 

img_1891.jpg

Přístavní jeřáb - přelom 19. a 20. století

img_1889.jpg

Nábřeží Motlawy

Po čekaní na padací most, který se zvedá a padá jednou za půl hodiny jsme došli k cíli - k muzeu 2. světové války. Odkaz je https://muzeum1939.pl/en . 

muzeum.jpeg

Muzeum 2. světové války Gdańsk - z propagačních materiálů

Toto muzeum je nepřehlédnutelné již zvenku svoji impozantní budovou, připomínající střepinu nebo něco podobného. Expozice je umístěna v suterénu. V nadzemních patrech jsou studovny, restaurace, archiv a muzeum archeologie plus výstavní sál pro časově omezené návštěvy. 

Expozicí procházíte jakoby chronologicky od meziválečného období přes vzestup diktatur (SSSR, Hitlerovo Německo a Duceho Itálie. Z velice působivého zmíním například procházku věrnou kopií Gdańské uličky z končícího léta 1939, rozstřílené náměstí s tankem T-34/85... Pak z ničeho nic stojíte mezi obrazy rozvalin a nad hlavou vám visí replika Little Boy v měřítku 1:1. Děsivé jsou expozice věnované holocaustu včetně vagonů pro poslední cestu apod.  Každopádně pro člověka, který se o historii zajímá, mohu toto místo jenom doporučit. Plus návštěvu Westerplatte pás kilometrů odsud, kde celé to peklo 1. září 1939 začalo. 

img_1897.jpg

Nejdrzejší kavka na pobřeží Baltu :-) 

No a po návštěvě muzea jsme už pomalu směřovali cestu na vlak a domů do Gdynie. Tam nás čekalo takové rozloučení s mořem, posezení u piva a cesta na ubytování, protože ráno před pátou nám odjížděl vlak do Wroclawi a domů.

Cesta domů byla i přes ranní vstávání poklidná a s přestupy ve Wroclawi a v Sedzislawi jsme byli po 13. hodině v Trutnově.

A zase... Nezbývá, než začít vymýšlet, kam příště wink

Šťastnou cestu...

 

Fotogalerie Zonerama - vše autorské: 

Hel

https://eu.zonerama.com/Tessy/Album/9789121

Gdańsk

https://eu.zonerama.com/Tessy/Album/9805284

 

Náhledy fotografií ze složky Baltic Tour 2023

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář